Idealne na lato, nie najlepsze do jazdy autem - klapki, bo o nich mowa, znalazły się na liście obuwia, w którym za kółkiem lepiej nie siadać. Według badań, przeprowadzonych na zlecenie brytyjskiego ubezpieczyciela +Sheilas' Wheels+, każdego roku kierujący w klapkach są odpowiedzialni za około 1,4 mln kolizji oraz wypadków. 
Jak wynika z badań, klapki za kółkiem są groźniejsze niż buty na wysokim obcasie. Przeprowadzone symulacje pokazały, że klapki utrudniają efektywne hamowanie. Nacisk na pedał hamulca jest mniejszy o 3 proc. w porównaniu do innego obuwia.
Według badań, kierowanie autem w klapkach ogranicza ruchy pomiędzy hamulcem i pedałem gazu o około 0,1 sekundy, to niewielki ułamek czasu, ale takie chwilowe opóźnienie może doprowadzić do wypadku. W przypadku butów na wysokim obcasie ten czas jest dwa razy krótszy.
Ankietowani przyznali, że chętnie wybierają japonki do jazdy, 27 proc. potwierdziło, że przez to doprowadziło do kolizji, 7 proc. spowodowało wypadek. Wśród przyczyn wymienili m.in. zaklinowanie się klapek pomiędzy pedałami, czy zsuniecie się ich ze stopy.
Wśród rankingu na "najgorsze obuwie do jazdy autem" na pierwszym miejscu z wynikiem 51 proc. znalazły się klapki, na drugim Brytyjczycy wskazali "bose stopy" (49 proc.), kolejno buty na obcasie (38 proc.), espadryle (25 proc.) oraz sandały (18 proc.)
Wśród butów, które nie są odpowiednie do prowadzenia pojazdu można wymienić również szpilki, buty z długim noskiem czy koturny.
Odpowiednie obuwie ułatwia szybką reakcję w przypadku hamowania, zmiany biegów i przyspieszania. Cechy takie jak przyczepność podeszwy i komfort mogą okazać się nieocenione w przypadku zagrożenia wymagającego nagłego hamowania. Choć chwilowe ześliźnięcie się stopy z pedału hamulca może wydawać się niegroźne, warto pamiętać, że jadąc z prędkością 90 km/h w ciągu jednej sekundy pokonujemy 25 m.
A jak to wygląda w Polsce?
Niestety, z przeprowadzonych ankiet wynika, że polki najczęściej prowadzą samochody w szpilkach.
Dobre obuwie powinno mieć przede wszystkim odpowiednią podeszwę. Nie może być ona zbyt gruba i twarda, powinna pozwalać na wyczucie siły z jaką trzeba naciskać na pedał. Musi też mieć dobrą przyczepność, która zapobiegnie ześlizgiwaniu się nogi z pedałów.
Zdecydowanie należy unikać bardzo szerokiego obuwia, które mogłoby doprowadzić do tego, że jednocześnie naciskamy na dwa sąsiadujące pedały. Istotną kwestią, na którą również należy zwrócić uwagę szczególnie latem jest mocowanie obuwia wokół kostki. But powinien stabilnie leżeć na stopie, nie może być ryzyka wysunięcia się z niego. Między innymi z tego właśnie powodu nieodpowiednie są klapki oraz buty wiązane wokół kostki. Zdecydowanie najlepszym obuwiem są buty sportowe na płaskiej podeszwie mającej dobrą przyczepność - tłumaczą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Pod żadnym pozorem nie wolno też prowadzić pojazdu boso. 
Jeśli mamy na stopach obuwie, które nie nadaje się do prowadzenia pojazdu, warto wziąć ze sobą drugie na zmianę, w którym będziemy mogli bezpiecznie kierować pojazdem.
Szczególną wagę do obuwia trzeba przykładać, gdy pada. Jeśli podeszwa jest mokra, łatwiej ześlizguje się z pedałów. Jeżeli połączymy to z obuwiem, które nawet przy suchej pogodzie ma niską przyczepność, zdecydowanie ryzykujemy utratę kontroli nad pojazdem. Aby się przed tym ustrzec, kierowca powinien wytrzeć podeszwę butów.
Jakich butów unikać:
-Na platformie/koturnie - mają grubą i często ciężką podeszwę, co utrudnia szybkie ruchy, ogranicza czucie i może doprowadzić do utknięcia stopy między pedałami,
-Szpilek - wysoki i cienki obcas może utknąć w dywaniku i uniemożliwić manewrowanie,
nie daje też odpowiedniego, stabilnego wsparcia,
-Klapek, japonek i butów wiązanych w kostce - nie trzymają się stopy, przez co mogą się
z niej ześliznąć, mogą też powodować bolesne otarcia,
-Obuwia zbyt ciasno przylegającego w okolicach kostki - utrudnia i spowalnia ruchy.
Jakie buty wybrać do jazdy samochodem:
-Podeszwa powinna mieć grubość do 2,5 cm, nie może być też szeroka,
-Buty muszą mieć dobrą przyczepność, nie mogą zsuwać się z pedałów,
-Powinny dobrze trzymać się stopy,
-Nie mogą ograniczać ruchów ani powodować dyskomfortu
Źródło: motofakty.pl; moto.onet.pl; PAP